http://www.boekenschop.nl/images/draad.png

6 maart 2017 / In Nieuws van de redactie

Vrijwilligers van het Boekenschop

De vrijwilligers van het Boekenshop hebben passie voor boek en klant.

Elke dag lijkt het wel Sinterklaas bij tweedehandsboekenwinkel Het Boekenschop. Worden er met veel animo de wagonladingen boeken uitgepakt, die zijn binnengereden. “Dan zijn we allemaal even blij”, verklaart coördinator José van Lieshout-van de Wiel, “het is net of we zelf kadootjes krijgen.”

tekst Betty Montulet / fotografie Hans Peters

En er wordt steeds meer binnengereden bij Het Boekenschop, dat alle inkomsten uit de verkoop schenkt aan goede doelen. Klanten en omzet blijven stijgen. Vooral sinds de uitverkiezing tot vrijwilligersorganisatie van 2016: “Oktober was onze drukste maand ooit”, zegt vrijwilliger Ton Hermsen. “En toen waren we alleen nog maar genominéérd”, zegt José, “de avond van de uitverkiezing was een ware thriller. We moesten het opnemen tegen het Alzheimer Café – nou die zullen wel winnen- dachten we en de Stadscamping met meer dan 80 vrijwilligers!”

Het goede doel van André

Maar Het Boekenschop overwon en de 1000 euro werden welbesteed: een middagje uit naar het theater gevolgd door een heerlijk diner bij Villa Pastorie met z’n allen: “We hadden al een goede onderlinge band en zo’n uitgangetje doet daar nog een schepje bovenop”, verklaart José, de grondlegger van Het Boekenschop. Vijf jaar geleden zocht ze, inmiddels pensionado, een pand om haar al maar uitdijende boekenverzameling te koop aan te bieden. Gelukkig stond het pand van natuurwinkel De Paardenbloem aan de Bredaseweg al een tijdje leeg. Eigenaar André Sools vond het een geweldig idee en bood de winkel tegen een schappelijk prijsje aan. “En inmiddels is hij hier nu zelf vrijwilliger, gespecialiseerd in boeken over koken en voeding. Wij zijn eigenlijk zíjn goede doel!” lacht José.

Harde kern

Het team bestaat uit 15 vrijwilligers: “Die hoeven niet per se allemaal diepe liefde voor het boek te hebben maar dan wel graag winkelervaring. Dat je weet hoe je met klanten om moet springen want daar zitten ook wel eens lastige bij. Idealisme is mooi maar je moet ook praktisch zijn. Er moeten hier heel wat zware dozen versjouwd worden. En er moet gescreend worden: wat komt in de winkel en wat niet?” Wat goed loopt zijn Tilburgia en ook geschiedenis, literatuur, kinderboeken, kunst en filosofie lopen hard. Voor encyclopedieën, studieboeken en afgeschreven bibliotheekboeken is geen plek. “En dan moet de prijs per boek bepaald worden. Niet altijd gemakkelijk. Gelukkig hebben we een harde kern van blijvertjes”, aldus José, die zelf goed op de hoogte is van de oudere literatuur. Ton, zeer belezen op het gebied van kunst, geschiedenis en moderne literatuur is zo iemand: “Hij was een van onze eerste razend enthousiaste klanten, toen werd hij hier vrijwilliger en nu is hij zijn eigen beste klant!” merkt José droog op. Ton knikt: “Ik moest afkicken van mezelf. Heb thuis al duizenden boeken dus dat werd gewoon te veel.” Maar hoe groot is die verleiding niet met 30.000 boeken in de winkel zelf en evenzoveel in het magazijn aan de Ledeboerstraat?

Koning klant is interessant

Wat drijft ons? José: “Het is onze passie om met boeken en klanten bezig te zijn. De kick dat een klant al jaren naar een boek zoekt en dat komt dan net binnen!” Ton: “De diversiteit aan bezigheden hier. Het is vaak dollen en ouwebetten met onze klanten maar ook serieus. Wij adviseren klanten maar dat gebeurt ook andersom, zo wees een klant mij op Jeanette Winterson, een ware ontdekking!”

De klanten komen uit alle windrichtingen. Ton: “Heel de wereld komt hier binnen dus je hoort veel over ervaringen, reizen, hobby’s en werkachtergrond van mensen die je normaal nooit ontmoet.” José: “Ach, we hebben zulke leuke klanten. Klanten die binnenkomen voor één boek en zielstevreden de deur uitgaan met een bananendoos vol. Eentje kwam er laatst met een lijstje van alle schrijvers straatnamen in Tilburg, van Antoon Coolen tot en met Marie Koenen. Die wilde van elke auteur een boek. Origineel toch?” Ton: “Nog niet zo lang geleden kregen wij totaal onverwacht de erfenis van een overleden componist. Heel veel muziekboeken en bladmuziek. Eén simpel mailtje naar het conservatorium en de winkel stond vol met studenten. De partituren vlogen de winkel uit. Maar brachten wel 15 tot 20 euro op.” José: “ Stonden ze hier vierstemmig een opera te zingen, tussen het onderhandelen door: koop jij dit dan koop ik dat! In drie dagen waren we totaal los.”

Voor wat hoort wat

Alle opbrengsten- minus de vaste lasten- gaan naar goede doelen. Tot op heden zijn er 158 goede doelen blijgemaakt. Vaak op het gebied van cultuur, armoede en gezondheid.“Ze weten ons inmiddels aardig te vinden”, zegt José. Een van de goede doelen die haar is bijgebleven is de bijdrage aan het Project Music & Memory van woonzorgcemtrum Padua. Er werden koptelefoons gedoneerd: “Dan zag je al die demente ouderen ineens weer opleven door de liedjes uit hun jeugd. Prachtig om te zien!” Donaties zijn onder veel meer gedaan aan pater Poels, de Voedselbank, het asielzoekerscentrum in Zuid maar ook aan de Tilburgse opera, de Kinderrevue en koren, veel koren. “Maar ze moeten wel wat terugdoen”, zegt José, “als een koor een donatie krijgt dan verwachten wij dat de leden minstens een keer naar de winkel komen. Want voor wat, hoort wat.”

 Het Boekenschop

Bredaseweg 256

Tilburg, T 06 832 19 358

 Openingstijden: ma – vr van 12.00 – 17.00 uur en za van 10.00 – 18.00 uur